Begin november, met Allerheiligen en Allerzielen, als de zon
het steeds moeilijker krijgt om door het grijs en het grauw van de lage wolken
te breken en het leven als het ware uit de natuur gezogen wordt, herdenken we
onze dierbare doden.
De katholieke kerk heeft het feest geënt op veel oudere tradities, zoals deze van Samhain, het Keltische nieuwjaarsfeest dat begint aan
de vooravond van 1 november. Men vierde de overgang van de zomerperiode naar
het begin van de winter.
Volgens de diverse mythen kwamen in deze nacht de werelden
van de geesten en de mensen het dichtst bij elkaar, zodat een overgang tussen
beide dan gemakkelijk mogelijk was.
De Kelten geloofden dat er op deze dag een barst in de tijd ontstond en de spirituele wereld geopend werd. De zielen van de doden kregen toestemming in deze éne nacht om terug te komen op aarde.
Ook Brugge kent een legende die gelijkenissen vertoont met bovenstaande Keltische mythe.
De Kelten geloofden dat er op deze dag een barst in de tijd ontstond en de spirituele wereld geopend werd. De zielen van de doden kregen toestemming in deze éne nacht om terug te komen op aarde.
Ook Brugge kent een legende die gelijkenissen vertoont met bovenstaande Keltische mythe.
De geschiedenis van Brugge is altijd sterk verbonden geweest
met de zee. De kustlijn was in vroegere tijden echter zeer veranderlijk en de
zee was zeer grillig en onbetrouwbaar. Regelmatig overstroomden grote stukken
polderland, ontstonden kreken en waddengebieden en werden eilanden verzwolgen
onder huizenhoge golven. Ook veel zeelieden en vissers uit Brugge en het land
errond vonden hun graf in het donkere, koude zeewater. Zo gebeurde het dat bij
een stormvloed het eiland Wulpen voor de Brugse kust volledig onder water kwam
en alle bewoners ervan verdronken …
De legende
Er wordt verteld dat Vrouwe Bryggia, een zieneres uit lang
vervlogen tijden, één keer per jaar de zielen van alle mensen die verdronken
waren naar Brugge bracht. Dat gebeurde begin november, als de poort voor de
zielen werd opengesteld. Bryggia was een
grote vrouw met diepliggende ogen en loshangend haar onder haar breedgerande
hoed. Ze droeg een lange zwarte mantel
en bereed een wit gevleugeld paard.
Vrouwe Bryggia (illustratief)
De zielen vormden een hele tros van kleinere en grotere
vlammen en volgden haar als gehoorzame kinderen. Zij kwamen van de monding van
het Zwin, trokken langs Damme, waar zij een ommegang langs het stadhuis deden
en volgden de Reie tot op de Markt. Van de Markt trokken ze naar de Burg en
daar verspreidden ze zich in een wijde cirkel om de basiliek van het Heilige
Bloed. Er was een levende stilte over het hele plein.
Na een tijdje sprongen de vlammen op en verspreidden zich
over de ganse stad. Iedere vlam had een kleed van heel kleine vlammetjes mee
gekregen, dat leek op blauwe zeebloempjes. Dit waren de onvervulde verlangens
die deze mensen gekoesterd hadden tijdens hun leven, maar door hun onverwachte
dood konden die dus niet vervuld worden.
Vervolgens zochten de zielen de huizen op waar ze eertijds
hadden gewoond en waar ze met hun geliefden op de dorpel hadden gezeten. Daar lieten
ze de blauwe zeebloempjes van het onvervulde verlangen achter en die bleven
daar liggen tot aan het ochtendgloren. Daarna keerde Bryggia met haar zielen
terug naar de zee.
(Deze legende staat te lezen in het boekje “Brugse legendewandeling” van Reinoud Van
Acker in een uitgave van de West-Vlaamse Gidsenkring vzw. )
De naam Bryggia
De oudste vermelding van de naam Brugge komt voor in het “ Breviarium de thesauro Sancti Bavonis", een
inventaris van de kerkschat van de Gentse Sint-Baafsabdij, die opgesteld werd
na de plundering van de abdij door de Noormannen
en de terugkeer van de gevluchte kloosterlingen. Die inventaris kan gedateerd
worden tussen 851 en 864 na Christus.
Breviarium de thesauro sancti Bavonis,
(foto: Universiteitsbibliotheek Gent)
De oudste tastbare bron waarop voor het eerst de naam van de
stad wordt gebruikt zijn enkele munten van voor 875. Ze vermelden Bruccia, Bruggas, en enkele varianten.
Zilveren penningen uit de muntschat van Assebroek,
toegeschreven aan Karel de eenvoudige (893/898-923)
toegeschreven aan Karel de eenvoudige (893/898-923)
geslagen te Brugge.
(foto: Stedelijke Fotografische Dienst Brugge)
(foto: Stedelijke Fotografische Dienst Brugge)
De oorsprong van de naam Brugge is wellicht een verbastering van de Keltische naam voor de
ondertussen gekanaliseerde rivier de Reie die door Brugge stroomt en vroeger in
de Noordzee uitmondde. De naam Reie zelf zou komen van het Keltische
woord Rogia, wat "Heilig
Water" betekent. De Kelten beschouwden rivieren en bronnen als goddelijke
wezens en het is waarschijnlijk dat de Keltische naam aan de Brugse waterloop
is blijven kleven. Door evolutie zou de naam van het water, Rogia of Ryggia,
ook de naam van de stad geworden zijn, Bryggia.
Het is ook mogelijk dat er in latere eeuwen een contaminatie
heeft plaatsgevonden met het Oud-Noordse woord Bryggja, wat "landingsbrug" of "aanlegkaai"
betekent. Zo waren er vanaf het begin
van de negende eeuw veel contacten met Scandinavië via handel over de Noordzee
en door de invallen van de Noormannen.
De nabijheid van de
zee
Aanvankelijk was Brugge een nederzetting nabij de Noordzee.
In het begin van de middeleeuwen diende de stad als verdedigingsplaats tegen de
Noormannen. De zee heeft altijd een heel belangrijke rol gespeeld bij het
ontstaan van Brugge. Deze stad wordt dan ook „een geschenk van de Noordzee‟
genoemd. De relatie met de zee loopt als een rode draad door de hele
geschiedenis van Bryggia en heeft vanzelfsprekend de contacten met de rest van
Europa gedetermineerd. Rond het jaar 1000 ontwikkelde de eenvoudige aanleg- en
verdedigingsplaats tot een volwassen stad.
Kaart van de Zwinstreek door Jan De Hervy, 1501
Groeningemuseum Brugge
(foto: Stedelijke Fotografische Dienst Brugge)
Samhain
De Kelten vierden op de vooravond van de winter op
31 oktober Samhain. Het was het afsluiten van het zonnehalfjaar en een
voorbereiding op het winterhalfjaar. De duistere, koude en levensbedreigende
wintermaanden kwamen er aan.
Samhain was een vruchtbaarheidsfeest. De laatste vruchten
werden van de velden gehaald, de laatste aren werden geoogst. En men voerde
vruchtbaarheidsrituelen uit, zoals het verbranden en verstrooien van de laatste
schoven graan om de nieuwe vruchtbaarheid te wekken.
Tegelijkertijd was het ook een slachtfeest. De kuddes werden
uitgedund en alleen de sterkste dieren werden gespaard. Die moesten in de lente
voor een vruchtbaar en gezond nageslacht zorgen. De rest van het vee werd
geslacht. De maand november wordt ook vandaag nog soms slachtmaand genoemd.
Samhain was ook een nieuwjaarsfeest. Zoals in sommige
culturen de nieuwe dag begint met het ondergaan van de zon, zo begint voor de
Kelten het nieuwe jaar met het aanvangen van de winterperioden en niet met
midwinter.
Samhain was ook een dodenvereringfeest. Het begin van de
winter met daarbij het vooruitzicht op bezoek van rondspokende geesten, riep de
nodige angst op en wekte de behoefte aan een reeks beschermende maatregelen. Zo
stookten de Kelten grote vuren op de heuveltoppen om de kwade geesten die aan
het einde van de zomer terugkeerden, weg te jagen. Ze brachten allerlei
offergaven om alle onvriendelijke goden gunstig te stemmen. Ook droegen de
mensen in die tijd dierenhuiden en maskers om de kwade geesten te misleiden.
Anderen daarentegen wilden op een vriendelijke manier de
familiegeesten die op bezoek kwamen, verwelkomen en te zoet houden. Door het
buiten zetten van bieten en ander veldgewas. Ook werden bijvoorbeeld lampen die
uit suikerbieten gesneden waren rondom het huis opgesteld.
Hotel Bryghia
Op het Oosterlingenplein te Brugge is er nog een hotel dat
herinnert aan de naam Bryggia of Bryghia. Hotel Bryghia is onderdeel van het
“Oosterlingenhuis”, gebouwd tussen 1478 en 1481.
Het Oosterlingenhuis werd ontworpen door architect Jan
vanden Poele en gebouwd door koopmannen van de Duitse Hanse. In 1486 kregen zij
van Frederik III, keizer van het Heilige Roomse Rijk, een wapenschild met de
afbeelding van een tweekoppige adelaar. Dit wapenschild is te bewonderen boven
de ingang van het hotel.
Oudst bekende voorstelling vna het Oosterlingenhuis, dat werd gebouwd tussen 1478 en 1481.
De tekening is omstreeks het midden van de 16de eeuw ontstaan.
(Musea Brugge)
In 1500 verlieten de handelslui Brugge door verminderde
handel, het dichtslibben van het Zwin en de Vlaamse opstand tegen Maximiliaan
van Oostenrijk. In 1965 werd het Oosterlingenhuis gerestaureerd en deels
ingericht als Hotel Bryghia.
Dit kleinschalige hotel, met uitzicht op de reien, gelegen
aan een rustig pleintje, bevindt zich op enkele honderden meters van de Markt
van Brugge.
© Marc Willems (2014)
brugse.legenden@gmail.com
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.